Artikkeli

Kun muutos on ainoa vaihtoehto – digitaalisuus tuli jäädäkseen

Ota meihin yhteyttä
Elisa Aunola

Elisa Aunola

Digital Sales Specialist, Home Sales Specialist

+ 358 (0)40 829 4967

Uusi kiertoharjoittelukonsepti ja virtuaalitreenit sitouttivat asiakkaat kuntokeskukseen

Ruotsalainen neljän kuntokeskuksen yrittäjä Annie Fältman onnistui  haastavan vuoden aikana generoimaan 439 uutta myyntiliidiä, kasvattamaan liikevaihtoaan huomattavasti ja nostamaan uusien jäsenten määrää 26 %:lla.

Tämä kaikki aikana, jolloin moni vältteli kuntokeskuksessa treenaamista. Mikä oli Annien menestyksen resepti? Miten hän onnistui muuttamaan haasteet mahdollisuuksiksi ja miksi asiakkaat päättivät liittyä kuntokeskukseen juuri nyt?

Kun muutoksiin sopeutuminen on ainoa vaihtoehto

”Vuosi 2020 toi eteeni tilanteen, jossa muutoksiin sopeutuminen jäi yksinkertaisesti ainoaksi vaihtoehdoksi. Mikäli halusimme turvata tulevaisuutemme, oli meidän ryhdyttävä tekemään asioita aivan toisin, kuin edellisenä vuonna.”

Näin Annie Fältman, neljän 360 Träningscenter kuntokeskuksen omistaja, kuvaa vuoden takaista tilannettaan.

virtuaalitreenit technogym

Jo pandemian varhaisessa vaiheessa Annie näki, että jotain oli tehtävä jotta asiakkaat motivoituisivat jatkamaan treeniään. 360 Träningscenter päätti testata asiakashankinnassaan kampanjaa, jossa  hyödynnettiin Biocircuit-kiertoharjoittelukonseptia. Strategia oli yksinkertainen: ilmainen kuukauden premium-jäsenyys asiakkaille, jotka onnistuivat rekrytoimaan jäseniksi kolme kaveria.

”Vaikka tiesimme, että tämä lähestymistapa edellyttäisi suurempia investointeja alkuvaiheessa mm. henkilöstön koulutuksen ja seurannan muodossa, olimme varmoja, että se kannattaa ja Biocircuitin käyttäjät jäisivät ”koukkuun” treenikonseptiin. Biocircuit on treeninä paljon parempi kokemus verrattuna siihen, että osallistujat tekisivät kiertoharjoittelua itsenäisesti ympäri salia. Biocircuitilla he saavat todellisia tuloksia treenistään, sekä tunteen henkilökohtaisesta seurannasta ja yhteisöllisyydestä.” kertoo Annie Fältman

Aiheeseen liittyvä tuote
BIOCIRCUIT kiertoharjoittelu

TechnogymBIOCIRCUIT - BIOCIRCUIT kiertoharjoittelu

Lue lisää

 

biocircuit kiertoharjoittelu

Biocircuit kiertoharjoittelu saavutti suuren suosion 360 Träningscenterissä.

Vaikka kuntosalit pysyivät Ruotsissa auki koko pandemian ajan, huomattiin kuntokeskuksissa kuitenkin monen irtisanovan jäsenyytensä. Marraskuussa 2020 Annie Fältman huomasi käyntien määrän puolittuneen yhden yön aikana ja jäädyttämispyynnöt, sekä asiakkuuden irtisanomiset nousivat nopeaa tahtia. Annie yritti jarrutella myynnin laskua ja varmistaa työpaikkojen säilymisen. Hän tarttui nopeasti toimeen ottamalla käyttöön uusia ratkaisuja.

Virtuaalituntien avulla haasteesta tehtiin mahdollisuus

Technogym Mywellness Stream-sovellus sai kunnian olla toiminnan pelastusrenkaana, sillä sen avulla kuntokeskus pystyi tarjoamaan asiakkailleen virtuaalitunteja livestreamina ja tallenteina. Annie kuvaa Technogymin olleen aina hyvä menemään eteenpäin teknologisten ratkaisujen osalta ja onnistuneen myös tällä kertaa auttamaan nopeasti ja tarjoamaan toimivan ratkaisun.

Digitaalisen ratkaisun käyttöönottoprosessi oli vauhdikas.

”Vain kolmen päivän päästä siitä, kun päätimme ottaa sovelluksen käyttöön, annoimme kaikille asiakkaillemme pääsyn Mywellness-sovelluksen sisältöihin. Meidän piti toimia nopeasti, kuitenkin ilman suuria investointeja. Streamissa oli jo valmiiksi laadukkaita virtuaalitunteja, ja tätä pystyimme täydentämään omilla sisällöillä. Monipuolisuus oli meille tärkeää, koska meillä on paljon eri-ikäisiä asiakkaita”, kuvaa Annie Fältman.

Virtuaalituntien käyttöönoton edut ylittivät kaikki odotuksemme. Ilman Mywellness-sovelluksen käyttöönottoa jäsenmäärämme olisi laskenut 75%. Ratkaisun ansiosta pystyimme pitämään 80% jäsenistä aktiivisina.

Annie Fältman, 360 Träningscenter

”Ratkaisun ansiosta pystyimme pitämään 80% asiakkaista aktiivisina ja sitoutuneina, jolloin koimme vain 20% laskun jäsenmäärässämme. Asiakkaiden palaute on ollut ylistävää. He arvostivat suuresti sitä, että heillä oli vielä mahdollisuus olla yhteydessä muiden treenaajien, valmentajien ja ohjaajien kanssa. Heille oli tärkeää, että treenaamiseen saatiin välitettyä sama tuttu fiilis, mihin he olivat tottuneet. Ratkaisu henkilökohtaisen ja räätälöidyn treenin tarjoamiseen sovelluksen avulla on uniikki”, kertoo Annie Fältman.

Aiheeseen liittyvä tuote
Mywellness sovellus

TechnogymTechnogym Treenisovellukset - Mywellness sovellus

Lue lisää

Kuntokeskuksen uusi normaali

Monet kuntokeskukset ovat tehneet kaikkensa motivoidakseen ja sitouttaakseen asiakkaita toimintaansa. Useat ovat ottaneet käyttöön digitaalisia ratkaisuja, koska asiakkaat eivät ole aina päässeet treenaamaan kuntosalille. Monista uusista toimijoista on myös muodostunut kilpailijoita kuntosaleille, ja he ovat onnistuneet tarjoamaan virtuaalitreenit suoraan ihmisten omiin olohuoneisiin.

Annie arvelee kuntoilualan tulevaisuuden olevan enemmänkin hybridi-ratkaisu:
”Lyhyellä aikavälillä uskon, että henkilökohtaiset räätälöidyt treenit tulevat olemaan hallitsevia, mutta pidemmällä aikavälillä uskon, että ryhmäliikunta palautuu takaisin suosioon. Ihmiset tarvitsevat toisiaan, koska yhdessä liikkuminen motivoi jatkamaan.”

”Uskon myös, että digitaalisista ratkaisuista tulee niin sanottu hygieniatekijä kuntosaleilla. Se, mikä aiemmin oli uniikkia, tulee nyt olemaan itsestäänselvyys. Asiakkaat palaavat toimitiloihin, mutta he haluavat käyttää treeneissään digitaalista alustaa, joka vastaa heidän odotuksiinsa. Haluamme olla osa terveellistä kokonaishyvinvoinnin ratkaisua asiakkaillemme”, Annie kertoo.

Virtuaalitreenit ovat tulleet jäädäkseen

Asiakkaiden käyttäytyminen ja tarpeet ovat väistämättä muuttuneet pysyvästi. Se mikä aiemmin toimi, ei välttämättä toimi enää. Pandemian aikana kuluttajat ovat joutuneet muuttamaan tapojaan ja sopeutumaan rajoituksiin. On löydetty uusia tapoja treenata ja osa näistä jää pysyvästi omaan arkeen.

Kuntokeskusalan tulevaisuus on kirkastumassa vaikean vuoden jälkeen. Nyt on tärkeää hyödyntää saatuja oppeja ja hankkia lisää tietoa ja kokemusta tulevaisuutta varten. Digitaaliset ratkaisut ovat tulleet jäädäkseen, mutta miten voimme edelleen jatkaa asiakkaiden sitouttamista uusien ratkaisujen avulla?

Kun Annie jakaa oman tulevaisuuden visionsa 360 Träningscenteristä, hän kertoo haluavansa pysyä jatkossakin digitaalisten ratkaisujen eturintamassa, sekä olla alueensa ykkösvaihtoehto.
”Haluamme luoda asiakkaillemme saumattoman treenikokemuksen, joka motivoi treenaamaan sekä kuntokeskuksissamme että kotona.”

Jatkamme on-demand-tuntien tarjoamista ja hyödynnämme Mywellness-sovelluksen haasteita aktivoidaksemme asiakkaat liikkumaan sekä kuntokeskuksessa että sen ulkopuolella.

Annie Fältman, 360 Träningscenter

Millaista on kuntokeskustoiminta pandemian jälkeen? Lue artikkelimme, jossa käsittelimme aihetta.

Haluatko lisää vinkkejä siitä, kuinka voit palata vahvempana takaisin? Lataa Technogymin Whitepaper Come back stronger.

Jos haluat tietää enemmän online- ja digitaalisista ratkaisuista, tutustu muihin, jotka ovat menestyneet Streamin avulla.