Artikkeli

Fyysinen aktiivisuus on huolenpitoa omasta terveydestä

Ota meihin yhteyttä
Elisa Aunola

Elisa Aunola

Digital Sales Specialist, Home Sales Specialist

+ 358 (0)40 829 4967

Liikunnan säännöllinen harrastaminen on omasta hyvinvoinnista huolehtimista

Poikkeuksellinen vuosi on monen osalta saattanut haastaa säännöllisen liikunnan harrastamista ja fyysisen aktiivisuustason säilyttämistä. Tähän ovat voineet vaikuttaa sekä yleisiä liikuntapaikkoja koskevat rajoitukset, että lisääntynyt etätyö, joka on saattanut vähentää arjen hyötyliikuntaa.

Muutoksilla voi olla pitkäkantoisia seurauksia ja viimeistään nyt jokaisen kannattaisi kiinnittää huomiota oman aktiivisuustason ylläpitämiseen. Itsensä motivoiminen liikunnan lisäämiseen kannattaa, sillä aktiisuustason nostaminen on huolenpitoa omasta terveydestä.

Passiivisen elämäntavan välttäminen kannattaa

BMC Public Healthin julkaiseman tutkimuksen mukaan liikkumistottumuksiltaan ”passiivisiksi” määriteltyjen ihmisten määrä on kasvanut 147 % pandemian aikana. Löydös on huolestuttava sekä fyysisen, että henkisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Sama tutkimus paljasti myös yhteyden liikunnan ja ahdistuksen tai masennuksen oireiden kehittymisen välillä. Riittävän aktiivisuustason täyttävillä henkilöillä esiintyi vain vähän masennuksen oireita eikä lainkaan ahdistukseen liittyviä oireita.

Fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan liitetään useita tunnettuja hyötyjä, sekä yleisen terveyden että myös mielenterveyden osalta. Lue lisää täältä.

 

pysy aktiivisena

Liikunta auttaa vähentämään passiiviseen elämäntapaan liittyvien sairauksien riskiä. Siksi on tärkeää pysyä aktiivisena ja vähentää liiallista istumista niin paljon kuin mahdollista, sekä löytää parhaat mahdolliset keinot liikuntaharjoittelun jatkamiseen. Fyysinen aktiivisuus vaikuttaa positiivisesti myös immuunijärjestelmään.

WHO on listannut useita liikunnan tuomia terveyshyötyjä:

  • Parempi lihaksiston, sydämen ja hengityselinten terveys
  • Pienempi riski korkeaan verenpaineeseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin tai diabetekseen sairastumisen suhteen
  • Murtumien ennaltaehkäisy
  • Energiatasapainon ylläpito ja painonhallinta
  • Masennuksen ja ahdistuksen oireiden ennaltaehkäisy

Yksi merkittävä liikuntaan liittyvä hyöty on unen laadun parantaminen. National Sleep Foundationin tekemässä 23–60-vuotiaita amerikkalaisia koskevassa tutkimuksessa löydettiin selkeä korrelaatio unen laadun ja fyysisen aktiivisuuden välillä. Kevyttä, kohtalaista tai raskasta liikuntaa säännöllisesti harjoittaneet kokivat unen laadun parantuneen huomattavasti enemmän kuin passiivisemmat henkilöt. Tutustu myös Technogymin artikkeliin siitä, miten säännöllinen liikunta voi vaikuttaa suotuisasti vakavien Covid19-tartunnan oireiden ennaltaehkäisyyn.

liikunta pandemian aikana

Treenaa kotona sekä pandemian aikana että sen jälkeen

Pitkät poikkeusolot rajoituksineen ja sosiaalisen etäisyyden pitäminen voivat myös kannustaa löytämään uusia keinoja aktiivisen elämäntyylin ja terveellisten elämäntapojen jatkamiseen. Moni on saattanutkin löytää enemmän aikaa uusille tavoille liikkua kotona tai ulkona.

Technogym on jo 35 vuoden ajan ollut säännöllisen liikunnan, tasapainoisen ruokavalion ja positiivisuuden puolesta puhuja. Pandemian alkaessa Technogym jatkoi treeniteknologian ja -ratkaisujen kehittämistä tuoden kotikuntoilun yhä useampien saataville. Viimeisen vuoden aikana Technogym on kehittänyt sekä treenisovelluksia että tapoja, joiden avulla kotikuntoilija voi hyödyntää niitä. Esimerkkina Technogym Live-sovellus, joka on yhdistettävissä Technogym-kuntolaitteisiin ja jonka tuntivalikoimasta jokainen voi valita sopivan treeniohjelman tai tunnin.

treenaa kotona pandemian aikana

Virtuaalitreeni mahdollistaa mukaansatempaavat harjoitukset, joita voi tehdä vaikkapa suurkaupungin maisemissa tai ulkona luonnon helmassa. Technogym Live tuo kuntoilijalle runsaasti viihdesisältöjä kuten Netflixin ja Youtuben, sosiaalisen median, pelit ja uutiset suuren HD-näytön kautta. Technogym Live on yhdistettävissä kaikkiin Technogymin ”uuden sukupolven” kuntoilulaitteisiin kuten MyRun-juoksumattoon tai Technogym Bike-kuntopyörään. Sisäänkirjautumalla suosikkisisällöt ovat käytettävissä myös kuntosalilla.

Ratkaisuja kotikuntoiluun

Technogym MyRun on kotikuntoiluun kehitetty juoksumatto, joka tekee juoksu- tai kävelytreenista helppoa henkilökohtaisen harjoitusohjelman avulla. Tutustu  MyRun-juoksumaton etuihin täältä.

Aiheeseen liittyvä tuote
MYRUN TECHNOGYM – juoksumatto kotiin

TechnogymMYRUN TECHNOGYM – juoksumatto kotiin

Lue lisää

Technogym Bike on ammattitason kuntopyörä, joka tuo huikeat spinning-tunnit kotiisi suoraan huippuohjaajilta. Kuntopyörä sopii mihin tahansa ympäristöön ja pyörän näytöltä voi katsoa omaa suosikkiohjelmaa tai osallistua live- tai on-demand-tunteihin. Tutustu tarkemmin Technogym Bike-kuntopyörän ominaisuuksiin täällä.

Aiheeseen liittyvä tuote
Technogym Bike kuntopyörä

TechnogymTechnogym Bike kuntopyörä

Lue lisää

Ota meihin yhteyttä niin mietitään juuri sinulle sopiva ratkaisu kotikuntoiluun.