Pysy mukana muutoksessa – kuntokeskuksen vinkit lisämyyntiin
Uusia kuntokeskuksia avataan jatkuvasti ja kilpailijoista erottautuminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Vastaako palvelutarjontasi asiakkaidesi odotuksia? Entä jos pystyisit jopa ylittämään asiakkaidesi odotukset?
Vinkki #1: Luo selkeät treenikonseptit
Asiakkaiden on tiedettävä, mitä treeniltä voi odottaa. Kuntokeskuksen tarjonnan on oltava selkeää sekä tuotteiden, että palveluiden osalta. Millaisilla palveluilla erottaudut joukosta? Tarjoatko palveluitasi pienemmälle asiakaskunnalle panostamalla laatuun ja esimerkiksi yksilöllisiin valmennuspalveluihin? Vai luotatko boutique-konseptiin, jossa luot uusia treenielämyksiä lisäpalveluna? Voit tarjota esimerkiksi ryhmäliikuntaa joko itsenäisinä studioina, tai shop-in-shop tyyppisesti osana kuntokeskuksen palveluita.
Vinkki #2: Panosta ryhmäliikunnan elämyksellisyyteen
Odottavatko asiakkaasi innolla seuraavaa tuntia? Ryhmäliikunnasta voi tehdä todellisen elämyksen huolella suunniteltujen tuntikonseptien avulla, jossa treeni on jokaista aistia hemmotteleva kokonaisuus. Ääni, valot ja innostavan ohjaajan luoma tunnelma koukuttaa ja motivoi. Panosta valmiisiin tuntikonsepteihin ja anna ohjaajiesi keskittyä tuntien suunnittelun sijaan asiakkaiden ohjaamiseen ja tunnelman luomiseen. Kilpailu hyvistä ohjaajista tulee kiristymään ja osa asiakkaista seuraa uskollisesti luotto-ohjaajaansa tämän vaihtaessa paikkaa. Kun tarjoat uusimmat työkalut helpottamaan ohjaajan työtä, sitoutat myös heidät toimintaasi paremmin.
Vinkki #3: Sitouta virtuaalitunneilla ja pidä treeni asiakkaan mukana
Mahdollisuus ajasta riippumattomaan treeniin on kiireistä arkea eläville asiakkaille yhä tärkeämpää. Tarjoamalla virtuaalitunteja tuot joustavuutta asiakkaidesi arkeen, kun spinningtunti tai kiertoharjoittelutreeni onnistuu juuri silloin kun se asiakkaalle parhaiten sopii. Jos käytössäsi on kuntokeskuksen oma CRM-sovellus, voit tarjota virtuaalitreenejä myös sen välityksellä. Moni haluaa pitää treenin mukana myös kuntokeskuksen ulkopuolella.
Vinkki #4: Tarjoa matalan kynnyksen treeniä
Useimmiten palvelutarjonta on kohdennettu jo valmiiksi paljon liikkuville jäsenille, jotka jo tiedostavat esimerkiksi voimaharjoittelun tuomat terveyshyödyt. Potentiaalista asiakaskuntaa löytyy kuitenkin runsaasti myös ihmisistä, joille liikunnan tuomat terveyshyödyt olisivat erityisen tärkeitä. Lääkäriltä ”liikuntareseptin” saaneella, passiivisempaa elämäntapaa noudattavalla ihmisellä voi kuitenkin olla korkea kynnys lähteä muiden joukkoon kokeilemaan salitreeniä. Luomalla matalan kynnyksen treenimuodon saat houkuteltua toimintaasi uusia asiakkaita, joiden on helpompi päästä kuntoilun makuun, kun he saavat aloittaa liikunnan ohjatusti turvallisessa ympäristössä. Esimerkiksi kiertoharjoittelu on tilatehokas tuntikonsepti, jonka avulla ajat uudet asiakkaat sisään kohti kuntokeskuksen jäsenyyttä.
Vinkki #5: Räätälöi jäsenyydet asiakkaiden toiveiden mukaan
Huolella konseptoidut palvelut mahdollistavat joustavampien jäsenyyksien tarjoamisen sen mukaan, millaista treeniä asiakas haluaa tehdä. Voit esimerkiksi tehdä uudesta ryhmäliikunnan tuntikonseptista maksullisen lisätuotteen tavanomaisen jäsenyyden kylkeen. Kutsu ensin asiakkaasi testaamaan veloituksetta uutta tuntikonseptia kuukaudeksi, niin sitoutat heidät siihen paremmin.
Ota meihin yhteyttä, mikäli kaipaat uusia keinoja kassavirtasi kasvattamiseen.