Artikkeli

Kuntokeskuksen toiminnan ylösajo koronakriisin aikana

TekstiNorberto Lacourt – Qicraft Sweden

KuvaQicraft Sweden

Ota meihin yhteyttä
Kristian Eliasson

Kristian Eliasson

Country Manager

+47 930 16 082

Koronakriisi aiheuttaa haasteita, joissa voi piillä myös mahdollisuuksia

Haasteiden takana on aina myös mahdollisuuksia.  Varsinkin, kun osataan hyödyntää aiempia kokemuksia ja oppeja. 

Koronakriisissä pidemmällä oleva Kiina ja ylipäätään Aasia viitoittavat tietä, miten kriisistä päästään ulos ja takaisin uuteen arkeen. Olemme koonneet oheen EuropeActiven Herman Rutgersin suosituksia Aasian ja Euroopan kuntokeskusalan vaikuttajien kanssa käymiin keskusteluihin perustuen, sekä Technogymin ja pohjoismaisten alan vaikuttajien vinkkejä.

Koronakriisin ajan check list

  1. Priorisoi terveys ja hyvinvointi niin henkilökunnan kuin asiakkaidenkin osalta. Kokoa “COVID-19” työryhmä, jossa on edustettuna eri henkilökuntaryhmät (PT:t, ryhmäliikuntaohjaajat, asiakaspalvelu, siivous). Pitäkää säännöllinen palaveri.
  2. Ylläpidä tai nosta kuntosalin hygieniatasoa. Käy läpi ja arvioi nykyiset toimintatavat ja tarvittaessa paranna niitä.
  3. Ota selvää, millaista tukea on tarjolla. Taloudellisen tuen lisäksi huomioi myös toiminnan kehittämiseen tarjolla oleva tuki, joita yhteistyökumppanit ja yhteiskunta tarjoavat.
  4. Pysy ajantasalla kansallisista säädöksistä ja suosituksista, esimerkiksi liittyen puhtaanapitoon, desinfiointiin, turvaväleihin, suojavarusteisiin, asiakastiloissa oleviin hygieniatuotteisiin jne.
  5. Varmista myös henkilökunnan osaaminen. Kouluta ja ohjaa heitä hyödyntämään digitaalisia mahdollisuuksia ja hyödynnä niitä myös itse esimerkkinä toimien.
  6. Valmistaudu avoimesti kohtaamaan kriisin seuraava vaihe. Mikä se on, on vielä epävarmaa.
  7. Kiinan esimerkki on osoittanut, että  kriisi ei mene hetkessä ohi. Kaikkea ei vielä tiedetä, eikä kaikkeen eteentulevaan voi vaikuttaa. Kukin voi omalta osaltaan pyrkiä vähentämään terveydenhuollon taakkaa ja edistää terveenä pysymistä. Tämä toteutuu noudattamalla asiantuntijoiden suosituksia.
  8.  Kriisi tulee jättämään jälkensä ja luomaan alalle uusia toimintamalleja. Esimerkiksi puhtauden ja hygieenisyyden merkitys korostuu ja tarve ihmisten väliselle fyysiselle välimatkalle kasvaa. Tämä koskee niin asiakkaita kuin henkilökuntaakin.
  9.  Tärkeintä on pystyä kommunikoimaan entistä avoimemmin asiakkaiden, henkilökunnan ja paikallisen yhteisön kanssa.

Tilanne on haastava, eikä se nopeasti helpotu. Jos kuitenkin ajattelemme olevamme samassa veneessä, kuntosaliyrittäjät, henkilökunta, tavarantoimittajat, pankit jne., voimme yhdessä luoda alalle vahvemman tulevaisuuden.

Herman Rutgers, EuropeActive

Lue Herman Rutgersin / EuropeActive kirjoittama raportti kokonaisuudessaan tästä.

Nappaa tästä Koronakriisin opit – hygieenisuus ja digitaalisuus

Me Qicraftilla olemme vahvana tukena paitsi nyt koronakriisin aikana, myös sen jälkeen. Olemme koonneet alle ohjeita, jotka auttavat koronakriisin aikaiseen toimintaan.

Qicraftin koronatuki >