
Talven aktiivisin hiihtosesonki on (toivottavasti) pian käsillä. Varmista kuntosi säilyminen hiihtokauden loppuun asti ja vähennä loukkaantumisriskiä nappaamalla ammattilaisten vinkit tästä artikkelista.

Kuva: Joan Oger
Hiihtoa tukevaa harjoittelua
Hiihtolajeja tukee toiminnallinen harjoittelu, sillä siinä tarvitaan yhtäaikaisesti voimaa, koordinaatiota ja tasapainoa. Myös kestävyyskunnolle on käyttöä, että jaksaa harrastaa rinteissä tai ladulla koko päivän.

Ruotsalainen freestyle-tähti ja alppihiihtäjä Jon Olsson Delér jakaa 5 parasta vinkkiään hiihtokunnon maksimoimiseksi:
- Mäkikävely on loistava tapa kehittää aerobista kuntoa. Jos ei ole sopivaa ympäristöä, mäkitreenin voi aina toteuttaa juoksumatolla kulmaa nostamalla
- Jalkakyykky kehittää koko kehon voimaa. Tärkeintä ei ole isot painot vaan oikea tekniikka. Tähän tarvitaan hyvä, tukeva kyykkyräkki.
- Soutu – On hyvää aerobista liikuntaa samalla, kun se laittaa koko kehon lihaksiston töihin. Tyylikkäällä, vakaalla soutulaitteella on ilo treenata *)
- Intervalliharjoittelu Skillmillillä. Koordinaatio ja kestävyysharjoittelu yhdessä!
- Nopeusharjoitukset, vaikkapa erilaisia toiminnallisen harjoittelun välineitä hyödyntäen
*) Lue myös ammattilaissoutajan soutuharjoittelusta ja nappaa myös hänen treenivinkit talteen.

Lue myös: Treenitrendit 2020
Kuinka kuntokeskus voi tukea asiakkaan harjoittelua loma-aikana?
Työskentele älykkäästi, kommunikoi digitaalisesti – Lisää jäsenten sitoutumista ja luo tuloksia
Hiihtoloma saattaa aiheuttaa asiakkaan kuntosalilla käyntiin pienen tauon, jonka aikana parhaat kuntokeskukset tukevat asiakkaansa liikkumista edelleen. Näin pidät asiakkaan sitoutuneena kuntosaliinne myös tauon ajan ja varmistat, että asiakas palaa lomansa jälkeen kuntosalille mahdollisimman pian.
Asiakkaan sitouttaminen omaan kuntokeskukseen käy näppärästi Mywellness-pilvipalvelun avulla sekä Prescribe-sovelluksella. Näillä työkaluilla kuntokeskus luo asiakkaalle harjoitusohjelman myös loman aikana tehtäväksi. Harjoitusohjelma voi olla henkilökohtainen juuri kyseiselle asiakkaalle luotu. Extra-palvelua on tarjota kaikille asiakkaille vaikkapa hiihtokauden voimaharjoitteluohjelma, joka tukee asiakkaan harjoittelua myös kuntosalin ulkopuolella.
Näin asiakas saa enemmän lisäarvoa kuntokeskukseltaan, kuin hän ehkä osasi edes odotttaa. Tämä johtaa sitoutumiseen ja parempaan asiakaspitoon, mutta myös parempiin tuloksiin liikunnassa.